Αυτή είναι μια παράξενη ερώτηση για όσους γνωρίζουν το RAW φορμά.. Τι θα μπορούσε να υπάρξει μετά το RAW στις φωτογραφικές μας μηχανές? Μια γρήγορη απάντηση θα μπορούσε να είναι το «κοινό ανοιχτό RAW».
Αλλά θα μου επιτρέψετε να ξεκινήσω από τα βασικά για όσους δεν έχουν ασχοληθεί με τα RAW αρχεία και κατ’ επέκταση με το μελλοντικό πρόβλημα τους.
Κατ’ αρχάς τα απλά.. Τα jpg και tif δεν έχουν καμία σχέση με την ευελιξία που προσφέρει το RAW.. Υπάρχουν πολλές συζητήσεις και άρθρα που το εξηγούν αναλυτικά αυτό. Αυτό το φορμά είναι πλέον αναντικατάστατο για τον σύγχρονο ψηφιακό φωτογράφο και για το λόγο αυτό έχει ονομαστεί και «ψηφιακό αρνητικό» σε αναλογία με το φιλμ. Μια πρώτη επαφή πάντως και μερικά links είναι εδώ: τι είναι τα RAW αρχεία των ψηφιακών φωτογραφικών μηχανών
(επίσης κάποιες συζητήσεις για τα RAW μπορείτε να βρείτε και στον κατάλογο εδώ Επεξεργασίας το ανάγνωσμα..)
Λίγο πιο αναλυτικά σχετικά με τα RAW και DNG αρχεία
Κάθε εταιρεία χρησιμοποιεί δικό της τρόπο να διαμορφώνει τα RAW αρχεία στις ΨΦΜ της που δεν είναι συμβατός με τις υπόλοιπες καθώς δεν υπάρχει κοινό standard κωδικοποίησης όπως στο jpeg και tiff.
Επίσης εντός κάθε εταιρείας κατασκευής ΨΦΜ συχνά αλλάζει η κωδικοποίηση των RAW από μηχανή σε μηχανή και για να γίνουν τα πράγματα χειρότερα η κωδικοποίηση δεν ανακοινώνεται δημόσια με αποτέλεσμα αν π.χ. εγώ θέλω να γράψω ένα πρόγραμμα που να ανοίγει τα raw της Canon να πρέπει να κάνω reverse engineering μόνος μου στα αρχεία τους ή να πληρώσω κάποια δικαιώματα.
Όλα τα παραπάνω με τη σειρά τους δημιουργούν μια σειρά από προβλήματα.
Τα δύο κυριότερα είναι πρώτον τα πνευματικά δικαιώματα επί του ψηφιακού αρχείου κάθε φωτογραφίας και δεύτερον το λογισμικό μετατροπής.
Η συζήτηση σχετικά με τα πνευματικά δικαιώματα επί του ψηφιακού αρχείου μιας φωτογραφίας τραβηγμένης σε RAW όσο και αν φαίνεται πως έχει αυτονόητη απάντηση (ανήκει στον φωτογράφο) σε συνδυασμό με το γεγονός πως ένα RAW αρχείο δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί παρά μόνο μετά από μετατροπή του αποκτά μια άλλη διάσταση. Και αυτό γιατί όπως ανέφερα παραπάνω η κωδικοποίηση κάθε RAW αρχείου δεν έχει δημοσιοποιηθεί αλλά διατηρείται ως πνευματική ιδιοκτησία της κατασκευάστριας εταιρείας. Για να δώσουμε ένα απλοποιημένο και ελαφρό παράδειγμα είναι ας πούμε σα να έχετε ζωγραφίσει ένα πίνακα με χρώματα της Talens αλλά μετά από λίγο καιρό για να τον δείτε θα χρειάζεστε τα ειδικά γυαλιά που παράγει μόνο η Talens.
Η παράμετρος εκείνη που δείχνει τον παραπάνω συνδυασμό προβλημάτων στο αληθινό του μέγεθος είναι ο χρόνος. Σήμερα και για το άμεσο μέλλον όλα λειτουργούν σωστά ή σχεδόν σωστά (ακόμα δε μπορώ να ξεχάσω το ότι τα αληθινά χρώματα της Canon Powershot G5 σε RAW αρχεία τα έβλεπα μόνο μέσα από το λογισμικό της Canon και όχι από το Photoshop). Ποιος μπορεί όμως να εγγυηθεί ότι σε 10 χρόνια από τώρα πρώτον θα υπάρχει λογισμικό μετατροπής των σημερινών RAW αρχείων σε χρησιμοποιήσιμο φορμά και δεύτερον αν υποθέσουμε πως διατηρούμε το σημερινό λογισμικό μετατροπής ότι αυτό θα τρέχει στο μελλοντικό λειτουργικό σύστημα.
Δυστυχώς κανείς δε μπορεί να δώσει τέτοιες εγγυήσεις. Ούτε καν οι ίδιες οι εταιρείες κατασκευής ΨΦΜ. Φαντάζεστε μια τέτοια εγγύηση να την είχε δώσει π.χ. η Konica-Minolta? Ποιος μπορεί να πει πως θα ανοίγουμε τα RAW αρχεία των Konica-Minolta ΨΦΜ όχι σε 10 αλλά σε 5 χρόνια από τώρα?
Άμεση λύση στο πρόβλημα του RAW φορμά δεν υπάρχει ακόμα. Υπάρχουν κάποιες προτάσεις που ελπίζουμε να δώσουν λύσεις σύντομα.
Η μια πρόταση έρχεται από την γνωστή Adobe. Το DNG φορμά (Digital Negative). Αυτό δεν είναι τίποτε άλλο από ένα νέο φορμά με κοινά χαρακτηριστικά ως προς την ευελιξία και τις δυνατότητες των RAW αρχείων των κατασκευαστών ΨΦΜ που προς το παρόν προσφέρεται ως μετατροπή των υπαρχόντων RAW φορμά στον υπολογιστή. Από την Adobe αναφέρονται μόνο 4 ΨΦΜ που παράγουν DNG αρχεία in camera και αυτές είναι οι: Hasselblad H2D, Leica Digital-Modul-R, Ricoh GR Digital και Samsung Pro 815. Όλα τα υπόλοιπα (τα περισσότερα τουλάχιστον) RAW αρχεία άλλων κατασκευαστών μετατρέπονται στον υπολογιστή σε DNG με δωρεάν λογισμικό από την Adobe. Αν όλοι οι κατασκευαστές υιοθετήσουν το DNG in camera θα είναι μια κίνηση ομαλοποίησης της όλης κατάστασης.
Η δεύτερη πρόταση είναι η κίνηση OpenRAW. Το OpenRAW δεν είναι φορμά αλλά μια κίνηση φωτογράφων και άλλων επαγγελματιών που ασχολούνται με την ψηφιακή φωτογραφία / εικόνα για να πιέσουν τις εταιρείες κατασκευής ΨΦΜ να χρησιμοποιήσουν ένα κοινό και δημόσια τεκμηριωμένο RAW φορμά στο μέλλον. Η στάση τους ως προς το DNG είναι πως είναι μια θετική κίνηση η οποία θέλει κάποιες αλλαγές για να είναι πραγματικά ανοιχτό αλλά και για να λυθούν κάποια προβλήματα κωδικοποίησης των RAW που ακόμα και το DNG αφήνει απείραχτα. Μάλιστα υπάρχουν και κάποιοι εντός της κίνησης του OpenRAW που υποστηρίζουν πως το DNG είναι ένα βήμα προς τα πίσω για τη λύση του προβλήματος των RAW.
Έτσι η φωτογραφική κοινότητα τηρεί μια στάση αναμονής (και υπομονής..) ακόμα και ως προς τη μια λύση (DNG) που έχει παρουσιαστεί ως τώρα. Δυστυχώς από την παγερή έως τώρα στάση των κατασκευαστών ΨΦΜ ως προς το OpenRAW αλλά και το DNG φαίνεται πως την τελική απόφαση δεν θα την πάρουν οι άμεσα ενδιαφερόμενοι δηλαδή οι φωτογράφοι..
Σύνδεσμοι:
The RAW Flaw